tisdag 20 maj 2008

Ett barns brev till sin far

Du tycker inte att det är dags att höra av dig till din dotter snart? Önska god jul och gott nytt år 5 månader för sent? Eller kanske svara på den inbjudan jag vet att du fått till mitt bröllop? När folk skickar ut inbjudningar där det står ett OSA-datum så förväntas man svara – senast det datumet. Det datumet var i söndags. Ska jag då tolka det som att du inte kommer? För vad du sa i november (när vi pratade sist, dvs ett HALVÅR sen) räcker inte, man MÅSTE svara på en inbjudan! Ja eller nej spelar ingen roll, bara man svarar. Det kan ju inte vara så svårt?

Nu har du säkert invändningar att komma med, det har du alltid. ”Du ringer ju inte heller” eller ”Du kommer ju aldrig och hälsar på” är vanliga mothugg från dig. Men vad spelar det för roll egentligen?! Det kommer alltid vara DU som är den vuxna i förhållandet mellan dig och mig, du är PAPPA och jag är BARN – alltid. Det är – och har alltid varit – DITT ansvar i första hand att se till att vi har en kontakt och ett förhållande. Även om du tyckte att det ansvaret vilade på mina axlar redan när jag var typ 7. Det ska inte spela någon roll om jag inte ringer på 1 år, DU ska vilja prata med mig oftare än så och då se till att ta kontakt med mig. DU ska också vilja träffa mig oftare än vart femte år, för du vet väl att det är 5 år sen vi sågs i sommar? Trots det tyckte du inte att det var så viktigt att träffa mig att du tog dig tid att göra det när du jobbade i Södertälje i flera dagar i höstas, istället ringer du sista kvällen och säger att du varit bara några kilometer bort utan att jag vetat om det. What’s the point liksom? Och du ringer alltid när du är på jobb, i princip aldrig hemifrån. Vad beror det på? Är det först när du lämnar din ”riktiga” familj som du kommer på att du faktiskt har ett barn till?

En annan intressant sak är att du, sen jag flyttade från Sveg, aldrig har varit och hälsat på mig. Aldrig. Du närmsta du har kommit är när du och familjen kom på min konfirmation, men då hade ni visst så bråttom hem att ni inte ens kunde stanna och fika – och se hur jag bodde. På studenten kom du inte – och ljög om varför – och sen jag flyttade hemifrån har du inte ens gjort ett försök att ens komma i närheten av mig, inte ens när du som sagt jobbade i Södertälje. Och trots detta så klagar DU på MIG för att jag inte kommer och hälsar på? Herregud människa, väx upp!

Jag skulle kunna dra upp allt annat som du gjort/inte gjort också, typ alla resor med din familj som jag inte fått följa med på – för man får tydligen inte familjerabatt för tre barn – och att du åkte iväg och gifte dig utan att tala om någonting för mig, och (återigen) försökte undanhålla det från mig efteråt. Hade jag ens vetat om det NU om inte farfar hade ringt mormor, som ringde mamma som talade om det för mig? Ibland undrar man ju.

Trots allt vet jag att du kan vara en bra pappa, när man väl är hos dig, och att du är det varje dag till mina småsyskon. Det är jag naturligtvis tacksam för, för de har inte gjort något fel. Men det har inte jag heller! Så varför kan du inte alltid vara en bra pappa åt mig också? Är du rädd för mig? Är du rädd för din egen dotter? Eller tycker du bara helt enkelt inte om mig tillräckligt för att vilja träffa mig?

Det blev ett långt mail för bara en ursprunglig fråga, men det kanske behövdes. Jag är ARG, men jag vill inte vara arg. Jag vill bara att du ska inse att alla barn vill ha en pappa som ställer upp och visar att de bryr sig, oavsett hur gamla de är. Kanske är det för sent, men nu vet du i alla fall.

Så, kommer ni eller kommer ni inte på bröllopet?

/Angelica

OBS! Ring nu inte och skäll ut mig för att jag skrivit hur jag upplever saker, ta tid att smälta det istället. Jag är för arg för att prata just nu, så ett mail med ert vara eller inte vara på bröllopet räcker.

Förresten, grattis i efterskott.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tycker det är ett bra brev - och jag känner igen många av dina tankar. Speciellt kring vem som är vem (alltså - vem är barn och vem är pappan). Om du skickar det tycker jag att du är otroligt modig och jag tror också att det kan vara bra för en pappa att höra det.

Jag vill dela med mig av en dikt, till dig, som jag tycker är vacker och som speglar många av de känslor man har - även om man är snart 30 och i allmänhet kallas vuxen. Den är skriven av Kay Pollak och jag gråter alltid floder när jag läser den..

Säg det ofta

Pappa säg ofta ofta
att du tycker om mig
säg det ofta pappa

Pappa krama mig ofta
håll mig hårt och länge
gör det ofta pappa

För vet du, jag är liten
och det känns så gott
när du är här, stor och nära
jag blir stark av det
pappa om du kunde förstå
det är viktigt för mig
att en pappa förstår

Pappa säg ofta ofta
att du också har fel
säg det ofta pappa

Pappa visa mig ofta
att du också kan gråta
visa ofta pappa

För vet du, jag är liten
och det känns så gott
då jag vet du är som jag
jag blir stark av det
pappa om du kunde förstå
det är viktigt för mig
att en pappa förstår

...jag är bara liten en gång pappa!

Anonym sa...

Jag tycker absolut att du ska se till att han läser det här inlägget. Det är bra och sakligt och inga överdrivna anklagelser. Du lyckas ju tom att ge honom beröm för vissa pappaegenskaper. Om han blir arg eller inte.... ja, spelar det någon roll egentligen? Det är ju så här du känner. Jag önskar jag kunde blåsa lite, sätta på ett plåster, krama och pussa på dej och så var allt bra igen.

Kram/M

Anonym sa...

Åååh tjejen!
Tycker det var bar skrivet ditt brev!
Banga inte!!! Se till at han får det åtminstone för din egen skull.
Jag hoppas verkligen din pappa tar och tänker efter innan det är försent att skapa en bra relation mellan er.
För fy att bara låta åren gå och inte ens försöka reparera skadan mellan er.
Jag hoppas din pappa snart inser vilken fin dotter han har i dig och att han verkligen vill återskapa en redig far-o-dotter relation.
Lycka till!

Therese sa...

Jättebra skrivet tycker jag. Och jag håller med de andra, det här skall din pappa få läsa. det är precis som du säger, han är den vuxne i detta inte du. Hoppas allt är bra med dig annars. Här är det toppen, att ha Jacob hos sig är ett mirakel.

Kram Therese

Anonym sa...

Ett bra brev men samtidigt tycker jag det är fel att lägga hela skulden på din pappa, du hör ju inte heller av dig säger du och om ni båda ska vara lika envisa och inte mötas halvvägs så tycker jag att ni är lika skyldiga båda två.